Trick or treat! - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu Trick or treat! - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu

Trick or treat!

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

12 November 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

In Nederland was ik al fan van Halloween. Het is immers een mooie gelegenheid om weer eens de verkleedkist in te duiken en een mooi feestje op te zetten. In Nederland wordt Halloween niet echt actief gevierd, maar in Schotland doen ze dat wel. Dit jaar viel Halloween op een woensdag, waardoor het weekend ervoor en het weekend daarna ook feest was. Wat vervelend nou al dat gefeest.

Ongeveer drie weken van te voren begonnen de voorbereidingen. Zo creëerde de Asda (de supermarkt) haar Halloweenafdeling op de tweede etage genaamd: Trick or Treat Street. Die afdeling bestond niet uit een klein kastje met wat frutsels, maar de afdeling nam meerdere gangen in beslag. Je kan er alles wat met Halloween te maken heeft halen. Natuurlijk kan je er pompoenen krijgen en “pumpkin carving kits” inclusief zaagjes, schepjes en mesjes zodat je je pompoen goed kan uitsnijden. Maar ook verkleedoutfits voor jong en oud met alles er op en er aan, doodshoofd shotglaasjes, versiering, nepskeletten, (glow in the dark) schmink, nep doodstenen, skeletservetten en heel veel Halloween voedsel en vocht.

Wat me opviel is dat alle grote merken doen hier actief mee met Halloween. Van de meeste producten heb je dus rond die periode ook wel een Halloween uitvoering liggen. Chips, popcorn, snoep, frisdrank, taarten/cupcakes en ga maar door in een duistere uitvoering. Er was zelfs (onofficieel) Halloween bier te verkrijgen.

Om je feestje compleet te maken kan je zelfs Halloween vuurwerk in de supermarkt kopen. Dan heb je zo’n vuurwerk doos waar meerdere pijlen uitschieten, maar dan in de vorm van een pompoen. Waarom ook niet? Je kan het vuurwerk dus zomaar in de supermarkt kopen en je hoeft niet eens te laten zien dat je oud genoeg bent. Rare Schotten.

Bijna alle clubs en kroegen doen mee aan de Halloween gekte. En ook de Halloween flat feestjes mogen niet ontbreken. Het mooie van Halloween is dat zo goed als iedereen mee doet met verkleden, tenminste iedereen die uitgaat. Zelfs de flyeraars die je de clubs in proberen te praten staan er compleet in outfit van panda tot piraat. Het was echter wel verassend om er achter te komen dat de piraat een Nederlander was.

Ik liet die kans natuurlijk ook niet aan mij voorbij gaan om me ook te verkleden. Ik had via internet een Día de los Muertos kostuum besteld, maar toen ik dat ontvangen had bleek het erg tegen te vallen. Daarom besloot ik een shirtje met ribben opdruk, wat ik nog in de kast had hangen, te verknippen, met ene skeletpanty, wat schmink, witte lenzen, een jasje en wat sieraden en voila mijn skelet outfit was compleet.

Die witte lenzen waren overigens wel een succes. Ik ben in mijn leven nog nooit zo vaak aangesproken of high fives gekregen vanwege "mijn" ogen. Er waren zelfs mensen die mij mee sleepten naar hun vrienden om mijn ogen aan hen te laten zien. Ach, ook weer een nieuwe ervaring, niet waar?

Op woensdag toen het echt Halloween was, was natuurlijk het grootste feest. Overal liepen kinderen te trick or treat’en onder begeleiding van verkleedde ouders, de huizen waren mooi aangekleed en bij veel ramen kon je op z’n minst 1 uitgesneden pompoen spotten. In het centrum was het redelijk chaos. Ik ging eerst met mensen van een studentenvereniging mee naar de bioscoop om The Rocky Horror Show te bekijken. Veel mensen waren verkleed als figuren uit de film. Zij waren ook degene die opsprongen bij alle dansjes en liedjes om mee te dansen. Ik hoef die film nooit meer te zien, maar een leuke ervaring was het wel. Daarna ben ik via The Union, Cheerz en The Institute bij Priory geëindigd. Na een Schot eerst te doen geloven met Laura en Renée dat “Ik wil je neuken” hetzelfde is als “I like you” was het tijd om naar huis te gaan.

Kortom: Halloween lijkt veel op het Nederlandse carnaval, alleen met heel wat meer nepbloed en neptanden. Ik ben blij het eens mee gemaakt te hebben en ben van plan in Nederland komend jaar ook een Halloween feestje te organiseren. Ik heb nu immers gezien hoe het moet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Sascha

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1859
Totaal aantal bezoekers 6432

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 19 Januari 2013

Studeren in Aberdeen

Landen bezocht: