Oh you silly Scotland – deel 2 - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu Oh you silly Scotland – deel 2 - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu

Oh you silly Scotland – deel 2

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

02 November 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Wie zegt dat naar de supermarkt gaan geen belevenis is, is nog nooit in Schotland naar de supermarkt geweest. Aberdeen heeft een overvloed aan supermarkten, die allemaal op z’n vroegst om 11 uur ’s avonds sluiten. Na 11en mag er namelijk geen alcohol meer verkocht worden in de supermarkt. Toch spant 1 supermarkt de kroon: de Asda. De Asda is 24 uur per dag, 7 dagen per week open. Dan te bedenken dat ik in Nederland al zo blij was met de Albert Heijn die tot 9 uur open is.

De Asda dus. De Asda aan de Garthdee Road (vlakbij de universiteit en mijn huis) is de enige van de 3 Asda’s die Aberdeen rijk is die 24/7 open is. Ik heb me inmiddels al regelmatig verwonderd over de gang van zaken in deze supermarkt. Om te beginnen: de zaak is gigantisch. Het heeft wat weg van de Franse supermarkten zoals Carrefour en Supermarché. In tegenstelling tot die supermarkten, bestaat de Asda uit 2 etages. De Asda is niet alleen een supermarkt, maar bevat ook: een reisbureau, een mcdonals met mcdrive, een cafetaria, een opticien, een plek om foto’s af te drukken, gratis wc’s, pinautomaten en er hangen 2 telefoons die je gratis mag gebruiken.

Op zich is het niet zo bijzonder tot je gaat letten op de kleinigheden. Het begint buiten al. Veel mensen gaan met de auto naar de Asda. Ze parkeren de auto, halen hun boodschappen, rijden hun winkelwagentje naar de auto, halen het wagentje leeg en stappen in de auto. Het wagentje terug zetten? Nee joh! Daarvoor lopen er 24/7 mannetjes in knalgele jassen rond om alle winkelwagentjes van het immense parkeerterrein te verzamelen en netjes terug te zetten.

Dan loop je naar binnen. In Nederland heb je de keuze uit een winkelmandje of een winkelwagentje, maar hier doen ze er een schepje boven op. Voor ouderen of mensen die lastig lopen zijn er een soort invalidewagentjes met een winkelmandje voorop. Je hoeft er geen geld of borg voor te betalen, just hop on and go. De verleiding is erg groot om een keer zelf op zo’n ding door de supermarkt te gaan racen, maar tot nu toe heb ik die verleiding weten te weerstaan. Met moeite, dat wel.

Eenmaal binnen valt het pas echt op hoe idioot groot de winkel is. Alles is groot, van de verpakkingen tot de keuze. Je hebt bijvoorbeeld mayonaise met wasabi mayonaise met knoflook, mayonaise met geroosterde knoflook, mayonaise met gekarameliseerde ui, lichte mayonaise, extra lichte mayonaise, mayonaise met chili, mayonaise met een ‘twist of peper’, mayonaise met mosterd, mayonaise met een ‘zing of lemon’. Gelukkig hebben ze ook nog ‘real mayonaise’. Maar die keuze toch niet groot genoeg, maken ze ook van alles op commando. Er is ook een pizza afdeling, waar je je ideale pizza samen kunt stellen. Ideaal.

Ik vind het wel opvallend dat je je best moet doen om een 1 liter fles frisdrank te vinden. Bijna alle flessen zijn minimaal 2 liter of meer. Of je moet gelijk 6 1 liter flessen willen kopen. Dat is voor mij dan weer iets teveel van het goede. Wat ik ook opvallend vind, is dat ze hier niet aan eenpersoons verpakkingen doen. In Nederland kan je bijvoorbeeld 1 kipfilet kopen, hier bestaat de kleinste verpakking uit 4 kipfilets. Daarnaast hebben ze hier alle producten van minstens 5 verschillende merken. Wederom, je zou maar te weinig te kiezen hebben.

Zoals veel mensen weten, ben ik een redelijke bakfanaat. De bakafdeling van de Asda is, voor mij, dan ook om bij te gaan watertanden. Ze hebben in deze supermarkt meer bakspullen dan een gemiddelde kookwinkel. Nu zijn ze in dit land ook grote bakliefhebbers. Op de lokale markt hoef je niet raar op te kijken als mensen daar hun huisgemaakte baksel staan te verkopen.

Wil je toch een leuke taart, maar ben je niet zo’n bakker? Dan koop je hem toch kant en klaar? Ze hebben 17 verschillende voorverpakte feesttaarten klaar liggen die van Hello Kitty tot One Direction en van Sponge Bob tot sjieke, klassieke taarten variëren.
Als je dan al je boodschappen bijeen hebt, is het tijd om af te rekenen. Je kan zelf afrekenen, dat houdt in dat je zelf je producten scant en afrekent. Daar hoef je geen bonuskaart voor te hebben zoals in Nederland gelukkig. Reken je liever niet zelf af? Dan ga je naar 1 van de ongeveer 20 kassa’s. Gelukkig hoef je zelf niet lastig te doen, door te kijken welke rij rustig is, maar staan er medewerkers klaar met borden in de vorm van pijlen om je te wijzen bij welke kassa het rustig is. Wat een service.

Bij de kassa zijn de kassières oprecht geïnteresseerd in je en maken ze ook een uitgebreid praatje met je. Het maakt niet uit of er mensen staan te wachten, jij staat nu aan de kassa dus jij bent het belangrijkste. Ik stond in het begin vaak nogal onhandig te doen met het geld, dan wilden de kassières meteen weten waar ik vandaan kwam en wat ik van Aberdeen vond. Ze vragen je ook altijd of ze even moeten helpen met het inpakken van je boodschappen. Reuze vriendelijk die Schotten.

Het is sowieso al een verandering om over te gaan van euro’s op ponden, maar om het nog even iets moeilijker te maken, mogen de banken hier hun eigen geld afdrukken. Je hoeft er niet raar van op te staan kijken als je 4 verschillende soorten 10 pond briefjes hebt. Gelukkig mogen ze alleen eigen briefgeld drukken en zijn de muntjes hetzelfde, want anders was de chaos compleet. Je moet er wel op letten dat ze in Engeland vaak geen Schots briefgeld aan nemen, ook al is het een legaal betaalmiddel.
Dat die muntjes hetzelfde zijn, maakt het er niet veel makkelijker op. Het is sowieso erg vervelend dat ze hier nog wel aan 1 en 2 cent doen, maar wat ook vervelend is, is dat er geen logica in de grootte van die munten zit. Een 5 cent muntstuk is kleiner dan een 1 cent muntstuk en een 2 cent muntstuk is bijna net zo groot als een 50 cent muntstuk. Kortom: onhandig tot-en-met.

Zoals het een goede supermarkt beaamt gaan ze hier ook actief mee met de feestdagen. Gezien ze hier Halloween vieren, was de Halloween afdeling iets om u tegen te zeggen. Daarover de volgende keer meer, in m’n Halloween update.

• 03 November 2012 - 13:52

Oma Juul:

Kind, wat een leuk verhaal - je ziet het zo voor je zoals je het schrijft!
    Enig!!