Freshers´ Week - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu Freshers´ Week - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu

Freshers´ Week

Door: Sascha Wanna

Blijf op de hoogte en volg Sascha

02 Oktober 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Freshers’ week

Maandag 17 september begon de Freshers’ Week. Het was tevens de introductie week voor de ‘Erasmus International Exchange Students’, oftewel de internationals. Erasmus staat niet voor de Rotterdamse universiteit, maar voor de exchange beurs die wij allemaal aangeboden krijgen. Op maandag hadden we onze International Welcome. Het was een introductie bijeenkomst voor alle internationals van de Business School. We bestaan uit een groep van ongeveer 50 man, met voornamelijk meer vrouwen dan mannen. De groep bestaat voor de helft uit Duitsers, er zijn een stuk of 5 Fransen, ik denk 8 tot 10 Nederlanders, wat dames uit Noorwegen, 5 meiden uit Canada, een meisje uit Denemarken, een knul uit Oostenrijk, een Italiaanse en een Spaanse dame. Er zaten nog veel meer mensen in de klas, maar ik heb niet iedereen gesproken. Van de Nederlanders ken ik niemand en tot nu toe weten ook maar 3 andere Nederlanders dat ik ook Nederlands ben. Ik praat liever Engels met iedereen, in plaats van Nederlands blijven spreken met het selecte groepje Nederlanders.

We kregen uitleg over de universiteit, bij wie we moeten zijn als we problemen hebben, hoe het rooster er ongeveer uit ziet, etc. Typische introductie verhalen. Daarna kregen we een rondleiding door de bibliotheek, een lunch en een cursusje IT.
Dinsdag was er de Aberdeen Culture Fair. Onderweg naar de fair kwam ik de Spaanse en de Italiaanse dames tegen. Een fair over de Schotse cultuur voor alle internationals, ook van de Aberdeen University. Het vond plaats in een zaaltje met een paar stands. Ik had er meer van verwacht. Desondanks was het gezellig met de twee dames. Na de fair gingen we koffie drinken bij Costa. De Italiaanse vroeg zich af waarom ik mijn haar zo had en de Spaanse wilde van alles weten over drugs.

Op woensdag was er weer een welkom lunch. Ditmaal voor alle internationals, ook van de andere Schools van de Robert Gordon University. We kregen typisch studentenvoer voor geschoteld: pizza, loempiaatjes, saté en wat chips. Het was erg gezellig en we hebben hard gelachen om sommige cultuur verschillen. Die avond ging ik naar het studentenhuis van een van de Duitse knullen. Na eerst een half uur door Aberdeen te dwalen, omdat ik de weg niet kon vinden, had ik het uiteindelijk gevonden. Samen met een Nigeriaan, een Indonesische knul, vijf Duitsers en met nog een Nederlandse chick gingen we die avond uit.

In Schotland kleden de dames zich er echt op om uit te gaan. Jurkjes, hoge hakken en het liefst zonder jas. Dat terwijl alle internationals weg gedoken in hun jassen, met dikke sjaals om en lange broeken door de stad lopen. Jessie J, een Engelse zangers, zingt in haar nummer ‘Price tag’: “And you heels so high that you can’t even have a good time”. Dat heels so high that you can’t even have a good time is hier veel van toepassing. Sommige meiden kunnen er erg mooi op lopen, maar veel dames stuntelen en hobbelen maar wat. Daarbij hebben ze het liefst zo strak en zo kort mogelijke jurkjes/broeken/rokjes aan. Ik krijg het spontaan koud als ik die chicks zie langs komen in die kleding.
Volgens een Schots meisje, dat ik in de bus sprak, zijn Schotten het gewend. Haar internationale huisgenoten zijn allemaal verkouden terwijl zij in dikke jassen rond lopen, maar de Schotse kinders in hun iniminie outfitjes lopen, zonder enige teken van verkoudheid of blaasontstekingen, rond.

Je kan hier overigens heel goed uitgaan. Er zijn heel veel clubs en kroegen, er is voor iedereen wel wat wils. De clubs hebben vaak meerdere zalen met verschillende thema’s waar je tot in de vroege uurtjes los kan gaan. Je hebt ook een kroeg die naast een bier- en whiskykaart ook nog een absintkaart heeft. Maar ook kroegen met speciale wodkakaarten.

Op donderdag was de Freshers Fair. Ik ging er heen met Matthias, een Duitser die in Nederland studeert. De Freshers Fair is een enorme infomarkt waar naast alle verenigen en sportclubs aanwezig waren, ook veel kroegen en goede doelen stonden. Na een uur kwam ik naar buiten met 12 tasjes vol informatiefolders, tegoedbonnen, kortingsbonnen, een waaier, heel veel condooms, een vrouwencondoom en god mag weten wat nog meer. Die tasjes werden je gewoon in je handen geduwd als je langs kwam lopen.

Na de Freshers Fair liep ik met Matthias door naar de introductie van mijn opleiding ‘Media’. Ik stroom in, in het 3e jaar van de opleiding. Ik volg de vakken Media History, Interactive Media Project en The communication Project. De opleidingsmanager van zowel Media als PR & Communication vertelde een uur lang over de opleiding en wat ons te wachten stond.

Dat weekend, 21 tot 24 september, kwam Inez op bezoek. Dat was onvoorstelbaar fijn om haar hier te hebben en samen de stad te verkennen. We zijn op zaterdag overdag de stad in gegaan. ’s Avonds wilden we bij een restaurant uit eten gaan, maar we waren net een kwartier te laat en de keuken was inmiddels gesloten. Daarom zijn we maar fish & chips gaan halen bij Hass’ fish & chips. Gezien het een eind terug lopen was naar mijn huis, zijn we om de hoek van de afhaaltent op een stenenbankje gaan zitten. Met een plastic vorkje, in de kou, op dat bankje zaten we onze fish & chips naar binnen te werken en ik had niet gelukkiger kunnen zijn. Daarna zijn we weer terug gegaan naar de stad waar we bij Slains Castle wat zijn gaan drinken. Daar hebben we 1 van de 7 zondes cocktail pitchers gedronken. Wij hadden voor Pride gekozen. Een cocktail met “Bacardi Superior Rum, Peach Schnapps, De Kuyper Blue Curaçao topped up with lemonade. Finished off with blood red grenadine and a squeeze of lemon served long over ice”. Super lekker. Wij haalden met z’n 2en 4 glazen uit de pitcher, maar er liepen ook veel mensen rond die met een rietje in hun eentje zo’n pitcher opdronken. Veel Schotten gaan namelijk ieder weekend uit met het doel om dronken te worden, echt goed dronken.

De volgende dag zijn we naar het strand van Aberdeen gegaan. De stad ligt namelijk aan zee en is een havenstad. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en de volgende dag was het helaas tijd om afscheid te nemen. Het was zo ontzettend fijn dat ze er was.

De dag daarna, op dinsdag, zouden mijn eerste lessen beginnen. Spannend!

  • 07 Oktober 2012 - 19:45

    Juliette Van Es:

    Zo heerlijk om dit alles te lezen. Vind je een kei hoe je alles doet en onderneemt!
    Heel vewel sukses lieverd en een dikke XXX Juul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Sascha

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 6446

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 19 Januari 2013

Studeren in Aberdeen

Landen bezocht: