Robert Gordon University - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu Robert Gordon University - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sascha Wanna - WaarBenJij.nu

Robert Gordon University

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

17 Oktober 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

De Robert Gordon University is één van de twee universiteiten in Aberdeen. Daarmee is Aberdeen de studentenstad van het noorden van Schotland. De andere universiteit heet “University of Aberdeen”. Erg originele naam, hoe zouden ze er toch op zijn gekomen? Terug naar de Robert Gordon University, ook bekend als RGU. De universiteit is de laatste jaren in de universiteiten lijstjes erg omhoog gestegen. Zo stonden ze in de “The Times Good University Guide 2012” op nummer 2, net onder de Oxford Brookes University. The Sunday Times University Guide 2011 en The Guardian University Guide 2012 hebben allebei RGU op nummer 1 staan als het gaat om top 5 new Universities in the UK.

De RGU campus bestaat uit meerdere delen en meerdere gebouwen. Op ‘mijn’ campus genaamd “Garthdee” zijn alle business en gezondheidszorg/social care opleidingen. Het gloednieuwe sportgebouw is ook te vinden op Garthdee. Ik krijg les in The Aberdeen Business School. Als je wat verder doorloopt over de campus, kom je bij de kunst- en architectenschool uit. Tijdens mijn verblijf loop ik een paar maanden mee met de opleiding “Media” bij RGU. De opleiding “Media” valt ook onder de business school.

Ik volg hier 3 vakken:
- Media History
- Interactive Media Project
- The Communication Project

Tijdens Media History krijg ik les in de geschiedenis van de media. Het gaat van Guteberg tot de opkomst en integratie van het internet. De docente, professor Sarah Pedersen, heeft duidelijk veel liefde voor haar vak. Ze weet alles heel boeiend over te brengen en voelt goed aan wanneer het tijd is voor een film of documentaire, als de stof net te saai wordt. Alleen moet je wel zorgen dat je een goede pen en genoeg papier bij je hebt. Ook niet geheel onbelangrijk, zorg dat je heel snel kan mee schrijven, want ze kan een hele eeuw in een uur behandelen en er nog diep op in gaan ook.

Bij Interactive Media Project gaan we in op Flash en de technische kant van de media. Hier bij komt veel creativiteit, brainstormen en samenwerken bij kijken. Afgelopen week moesten we voor het Aberdeen City Counsil (gemeentehuis) een QRcode campagne verzinnen binnen een half uur. Op zich best goed te doen, maar binnen dat half uur moest ook ons project een naam hebben en tot in de puntjes uitgedacht en uitvoerbaar zijn.
Voor ons eindproduct moeten we voor een fictief filmfestival minimaal een werkende Flash applicatie en het liefst nog iets zoals een website of film erbij. Dat kan nog lastig worden, maar een uitdaging op z’n tijd is ook altijd leuk.
De docent, Jack Keenan, is een jonge enthousiaste docent die al veel werkervaring heeft. Z’n manieren van werken zijn soms wat onorthodox en chaotisch, maar hij is desondanks een goede docent.

Als laatste, The Communication Project. Bij dit vak gaan we per groep een evenement op zetten om geld in te zamelen voor CLAN. We moeten een projectplan opzetten dat van alle kanten klopt en wat anders is dan wat de andere 9 groepen gaan verzinnen. Geld inzamelen is op zich niet zo lastig, maar we moeten per groep minimaal 1000 pond binnen halen. Wederom; een uitdaging.
CLAN is een kankerorganisatie die geen medische ondersteuning geeft, maar juist bij alle andere behoeftes komt kijken. Ze zijn er voor iedereen, van welke leeftijd dan ook met welke kankersoort dan ook en het is gratis. Ze zijn er voor persoonlijke support en counseling, daarnaast geven ze allerlei therapieën. Ook steunen ze niet alleen de kankerpatiënt, maar het hele gezin. Ze hebben een eigen bieb met informatie over kanker, sociale activiteiten zoals yoga lessen, koffie ochtenden en knutselmiddagen. Ook hebben ze een eigen B&B voor mensen die in Aberdeen naar het ziekenhuis moeten, maar van ver komen. Of voor familieleden van mensen die in het ziekenhuis liggen, zodat ze toch in de buurt kunnen blijven. Ze bestaan komend jaar 30 jaar en dat gaan ze met de hulp van ons uitgebreid vieren.

Ik ben de enige Erasmus Exchange student deze periode die Media doet. Gelukkig zie ik bij Interactive Media en The Communication Project ook andere internationals. Dat komt doordat ik die vakken samen met Communication & PR krijg. In het begin was ik bang dat sommige docenten misschien een erg Schots accent zouden hebben, maar dat valt gelukkig mee, ik kan dus alle lessen zonder problemen volgen.

Wat ik soms minder goed kan volgen, is het gedrag van de Schotten. Maffe mensen zijn het ook soms. Daar over de volgende keer meer ;)